tirsdag 22. januar 2008

DØDE!havet


I Det siste har vi hørt mye snakk om aksjekurser, for det meste de som går nedover, noe som de fleste gjør. Hvorfor ta opp avansert økonomi i en reiseblogg, tenker dere? Vel, siden vi skal til Israel. Først. Kan jeg bare meddele at viktigere enn de synkende aksjekursene, er det raskt synkende dødehavet, og som den engasjerte naturverneren jeg er så kan jeg ikke la være å tenke på at mens hele verden snakker om aksjer snakker ingen om innsjøer. Jeg siterer wiki

Etter at vannstanden de siste årene har sunket betraktelig består Dødehavet nå av to helt separate deler. Tidligere var det en halvøy ved Al-Lisan. Nå er det tørt land
hele veien. Bare et lite bekkeløp er igjen og sørger for et lite tilsig til den sørlige delen.
I den nordlige delen er dybden opptil 400 m, mens det i den sørlige bare er 4 meter.


Vi kommer ihvertfall ikke til å drukne! For det første er det umulig, grunnet det høye saltinnholdet fra saltfjellene, men også fordi som wikipedia så fint ordlegger seg, så er det bare 4 meter på det grunneste, noe som betyr at Izze mest sannsynligvis kan stå:)
Bra for Izze, dumt for dødehavet.


-Mathilde



6 Kommentarer:

Klokken 31. januar 2008 kl. 01:48 , Blogger M sa ...

ÅÅ! Så gøy med blogg! jeg skal linke dere opp! Bra navn, forresten ;) Og veldig ålreit med interessant faktablogg om dødehavet, fremfor en om aksjetilstanden rundt i verden. Hadde det vært sisntnevnte du skrev om, ville jeg (nesten) ikke giddet å lese det. Akskjekurser leser jeg bare om på fransk. Høhø. Love ya'll!

 
Klokken 31. januar 2008 kl. 02:32 , Blogger Tale sa ...

Ha en super tur ! Gleder meg til å følge med på bloggen ! Skulle gjerne vært med... ;o)
Klem

 
Klokken 31. januar 2008 kl. 08:57 , Blogger Hannah sa ...

dere er offisielt linket på zacattac! gleder meg til å lese. men gruer meg og- jeg er allerede grønn av misunnelse.

 
Klokken 31. januar 2008 kl. 11:55 , Blogger ida sa ...

yeah! totally izze og dødehavet<3

 
Klokken 3. februar 2008 kl. 11:10 , Blogger Ingrid bingri sa ...

Hei.
Feita blogg.
John Høiby er zøt. Det vi synger er faktisk ikke så stygt Izze! Og Mathilde. Selvom SE vÅRENS SENDEBUD BREDER SIN VINGE UT kommer tre ganger i forskjellige versjoner. Men resten er kult. Håper dere har det fint. Og jeg er veldig misunnelig. Men vi skal spise CHOCOLATE CHIP COOKIES, så jeg er ikke så misunnelig alikevel. The american way of feire fastelaven.
(Leste ferdig THE KITE RUNNER i går. MAAH)

Savner dere!
Ingrid
XOXO- Gossip Girl

 
Klokken 4. februar 2008 kl. 08:20 , Blogger Hannah sa ...

åh girls! lever dere???? gi en lyd, ihvertfall skriv EN setning på bloggen om at dere lever, dere er i friggin israel! BEKYMRET! HØRER DERE???

 

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden